aldas_fenyek.jpg

Úgy adódott, hogy ismét végig követhettek egy lakásfelújítást, ahol az helyzet állt elő, hogy saját magam megrendelője voltam. Mondhatnám, hogy a munka teljesen gördélekeny volt, és értettük egymást fél szavakból is – ami kicsit skizofrén –, de nem így történt. Viszont azért volt izgalmas a folyamat, mert újra gyakorolhatja magát az ember a megrendelői oldalon, a magyar építőipar aktuális helyzetének teszteléséről nem is beszélve. 

Az eredeti állapotok

Adott egy kocka épület, benne egy nagyon retró 56 m²-s lakással (ezzel a címkével találjátok majd meg a cikkeket), amit a megépítése óta nem újítottak föl. A terek tipikusan hozzák a panelhangulatot.

alaprajz_eredeti_jelolve.jpg

A lakásnak két neoralgikus pontja van, a rettenetesen szűk "előszoba" amiből balra nyílik a konyha, jobbra a kamra és egy átjáró a fürdőhöz, hálóhoz, szembe pedig a nappali. A másik a gardrób és a "fülke" között húzódó folyosó, aminek körülbelül semmi értelme. Ugyanis elvágja a teret használhatatlan kis lyukakká, ahelyett, hogy teljes értékű helyiség lenne.

Mutatom az eredeti állapotot: 

Onnan lehet tudni, melyik az ingatlanos fotója, hogy ő szép nagylátószöggel fotózott, alaposan és persze irreálisan tágítva a tereket.

A tervezés

A cél mindenképpen az volt, hogy nagyvonalúbb terek jöjjenek létre, már amennyire ez lehetséges 2.7 m-s belmagasság esetén. Az első álmok szerint (még csak a hirdetést nézve) több fal eltűnt volna, de kiderült, hogy a nappali belső válaszfalának maradnia kell, ui. kéményfal és tartófal. Így jóval behatároltabbak lettek a lehetőségek. Azon is gondolkoztam, hogy a fürdőszobát összenyissam az egykori fülkével, ami így egy vagány hálószoba lenne, de aztán elvetettem. Végül két falbontást tartottam szükségesnek: ahhoz, hogy a csiki-csuki körbejárás megszűnjön, elbontattam a fülke falát; továbbá a nyomorúságosan szűk előszoba, konyha, és a szűk folyosó egységet a konyhafal elbontása hozta helyre. 
Egy oszlopot meg kell hagyni – legalább is ezt találtam ki megoldásnak –, ami a fölöttem lakók strangját hivatott takarni. A korábbi konyhának ez volt a mosogató kiállása, amire a továbbiakban nálam már nem volt szükség.

Látványtervek, berendezés

Mondanom sem kell, hogy elképesztő mennyiségű fotót magazint és terméket néztem meg, holott kezdettől megvoltak a nagyon konkrét elképzelések, amelyeket éppen az épület és maga a lakás határozott meg. Eleinte puritánabb irányba indultam, több határozottan retró elemmel. Idővel a tervek módosultak, lágyultak, színesedtek. Pár ipari elem megmaradt, de nem akartam kifejezetten mid-century lakást, mert annyira nem rajongok érte. Inkább kortárs tér lett az irány, utalásokkal a 20. század közepi hazai retróra. 

Összefoglaltam magamnak egy moodboardon, mit szeretnék. Ti pedig látni fogjátok, hogy ebből mi valósult meg, mi módosult és miképpen.

aldas_konyha_nappali.jpg

Az első tervek is elkészültek az egyes helyiségekre. Különböző hangulatú ábrákat fogtok látni, ahogy próbálgattam a Sketchup adta lehetőségeket. Természetesen jócskán változtak, alakultak a folyamat során. A színek is inkább csak jelzésértékűek, mert magamnak nem volt fontos mindent pontosan kidolgozni. Ezek a képi jegyzetek viszont nagyon hasznosak voltak az átgondoláshoz és a kivitelezőkkel való kommunikációban is.
Vegyük sorba a tereket!

A lakás szíve és legtetszetősebb egysége az előszoba, a konyha és a nappali összenyitásából létrejött tér. A bejárat mögött közvetlenül a kamra van, utána jobbra nyílik a privát szférával összekötő folyosó, ahonnan a fürdőbe és a hálóba jutunk. Valamint egy alkotó műhely, ami a korábbi hálószobába került. 

A fülkéből kilakított hálószoba első terve így nézett ki:

halo2.jpg

A műhely:

dolgozo.jpg

A fürdőszobán többet variáltam, de az elrendezés sorrendje kezdettől állandó volt. Jobbról balra a kazán, alá a mosógép, mosdó került. A kád, a bejárati ajtóval szemben van, fölötte nagy tükör.

Hogy tetszenek a tervek?
Azért is érdekel a véleményetek, mert ezúttal új programmal dolgoztam, amit hosszú távon nagyon ígéretes váltásnak tartok, erre muszáj kitérnem. A programok nagy része nagyon-nagyon drága és szigorúan ellenőrzik, hogy legálisan használja-e a felhasználó. Ez jogos is, csak az árak a csillagos egek felé tartanak (Archicad, Cinema4D, stb.), ezért néhány év kísérletezés és keresgélés után praktikus iránynak tűnik a Google Sketchup. Emiatt a program miatt még egy egyetemi szemináriumra is bekunyeráltam magam. Szerencsére sokkal egyszerűbben elérhető lehetőségek is vannak már. Például elvégezhettek egy online tanfolyamot, ami az alap modellezéstől a dokumentáció és látványterv készítésig mindenre megtanít, amire szükségetek van. Az okosan felépített rendszer mellé konzultációra is lehetőség van, igény szerint. A csapat profi és megbízható, tudjátok, az az igazi jó magyar mérnöki gondolkodás. Szívesen ajánlom őket!

A felújítást ismét egy kisebb sorozatban követhetitek majd, amelyben elmesélem a sikereket és a buktatókat. 

Babarczy Veronika