Napjainkban, amikor hódít a DIY láz (=csináld magad) és az újrahasznosítás, bárki nekiállhat régi tárgyai, vagy bútorai felújításának. A net tele jobbnál jobb leírásokkal, amik segítséget nyújtanak a kezdőknek is, vagy workshopokon lehet megtanulni a festési-, és díszítő technikákat. A festékek, kellékek piaca is nagyra nőtt, mindenki megtalálhatja közülük a kedvenc márkáját, de otthoni festék keveréssel is lehet kísérletezni.

Ha nincs otthon régi, kopott, megunt darab, akkor a hirdetési portálokon, közösségi oldalak tematikus csoportjaiban, vagy a régiségekre specializálódott boltokban is szerezhetünk akár egészen különleges darabokat.

01.jpg

Ezt a régi gyógyszeres szekrényt az egyik bútoros csoportban találtam, amikor az előszobánkba kerestem felújítandó fali szekrényt.
Kezdőként érdemes kisebb méretű bútorral kezdeni, így is érhetnek minket meglepetések. A gyógyszeres szekrénynél például az, hogy körülbelül 4 réteg, masszívan gyógyszerszagú zománcfestéket kellett első körben eltávolítani. A régi festékek eltűntetésénél mindenki másra esküszik, de általában egyféleképpen nem lehet az összes festéket eltávolítani. Beválhat a hőlégfúvó és spakli együttes használata, a festékmaró vegyszerek (ezek viszont az egészségre is ártalmasak lehetnek és kizárólag védőfelszerelésben használjuk), a gépi és kézi csiszolás, vagy a hideg zsíroldó használata.

03.JPG
A gyógyszeres szekrénynél a hőlégfúvó és a hideg zsíroldó hatott végül. (Festés előtt mindenképp töröljük át a bútort nedves, mosószeres, vagy ecetes ronggyal és szárítsuk meg.)
A szekrény vázát egyedileg kevert napsárga krétafestékkel festettem és matt lakkal lakkoztam. Az ajtóra először 4 réteg mágnesfesték került (mindjárt kiderül, miért pont mágnesfesték), ezután az előre, kézzel kivágott stencil segítségével, fehér krétafestékkel festettem a nyírfák törzsét és matt lakkal zártam a felületet.

05.JPG
Hogy a szekrény ne csak tárolóként funkcionáljon, a lombfűrésszel rétegeltlemezből kivágott madár hátuljára festés után mágnest ragasztottam, így tökéletesen lehet az ajtóra listákat, jegyzeteket, rajzokat rögzíteni.

szöveg és fotó: Erényi Zsuzsi

02.jpg