A buddhizmusban gyökerező szemlélet olyannyira meghatározza a japán kultúrát és gondolkodásmódot, mint Európát a görög szépségeszmény. Már a szavak jelentése sem teljesen egyértelmű. A wabi (másutt vabi) eredetileg a természet vagy az elvonulás magányát jelentette, és később a rusztikus egyszerűség, frissesség, csendesség jelentéstartalmak felé módosult. A sabi pedig hűvös, keskeny jelentéssel bírt, ez módosult aztán a természet vagy ember által létrehozott szabálytalanságokra, meglepő egyediségre, amelyek mind-mind az idő múlásának nyomai. Mégpedig megnyugtató és szép nyomai. Mára leginkább a természetes egyszerűség bölcsességét értik a wabi-sabi alatt. A művészeti könyvek hibás szépségként definiálják, ami eléggé félreérthető.

16.jpg

"A vabi-szabi esztétikai jellemzői magába foglalják az aszimmetriát, a keménységet (érdesség vagy szabálytalanság), az egyszerűséget, a gazdaságosságot, a mértékletességet, a szerénységet, a közvetlenséget és a nagyrabecsülést is a természetes tárgyak és folyamatok sértetlensége iránt." - írja a Wikipédia

Nagyon érdekes felfedezni a wabi-sabi filozófiájában ugyanazt a szemléletet, amit a nyugati kereszténység alkotáshoz való viszonyában is megtalálunk: semmi sem tökéletes, szól mindkét állítás. Míg az utóbbi esetében Isten tökéletességét szemlélve rejt el az alkotó egy-egy hibát a művében, hogy ne essen az önhittség bűnébe, a japán szemlélet egyenesen esztétikai minőséggé emeli a hibátlant a sérültet, a szabálytalant. A természetes, egyedi tárgyak segítenek kapcsolódni a valósághoz, és tudatosítani a mulandóságot. (Képek még: itt.)

Ebből a gondolatiságból nőtte ki magát az a gyakorlat, amely külön művészetti ággá vált Kintsugi vagy Kintsukoroi néven, hogy az öregedő vagy eltört tárgyakat nemesfémmel dekorálva mentik meg, ragasztják újra. A ragasztáshoz használt lakk (gyanta alapú ragasztó) megszáradása után a javított felületre szintén lakkban elkevert aranypor kerül, elnagyoltan. Ez tehát nem restaurálás, hanem valamiképpen egy új tárgy megalkotása, megértéssel, gyengédséggel, mégis hangsúlyozva magát a törést.

Itt megint adódik egy nyugati párhuzam: mégpedig a paraszti kultúrával. Az értékmentés meghatározó volt, hiszen a kemény kétkezi munka eredményeit az utolsó lehelletig használni kellett. Sokkal egyszerűbb volt javítani, mint újat készíteni. Akkoriban még, amikor az emberek az alapanyag előállításától a kész tárgy kimunkálásáig vettek részt a teljes folyamatban, sokkal inkább zsigeri módon tisztában voltak a tárgy értékével.
Sajnos ez a természetes viszonyulás az iparasodás korától kezdve folyamatosan kiszorult és mára csak kevesek óvják, gyakorolják ilyen módon az értékmentést. Viszont örömteli látni, hogy a fiatalok körében újra teret hódít a mentés – workshopok szerveződnek zoknistopplolásról, famrefoltozásról és így tovább. Dicsérendő próbálkozás az az olasz dizájn kezdeményezés is (itt), amely szintén a megmentés filozófiájára épít.marcantonio-kintsugi.jpg

De nem is kell messzire mennünk, hiszen a blogunk egyik írója, Oláh Kati képzőművész ékszerei is hasonló szemléletről mesélnek. Érdemes megcsodálni az alkotásait.

Hogy ez a szemlélet számunkra, nyugati emberek számára mennyire nehezen megragadható, arról szól Marcel Theroux filmje, amelyet a BBC számára készített (alább). Azért utazott Japánba, hogy megismrerje a wabi-sabit és megtudja, megértse a pontos jelentését. Nem teljesen üres kézzel, de majdnem úgy távozott. Ha tehát a jelen cikk sem ad kielégítő választ a wabi-sabi filozófiájának megértésében, nem is olyan kétségbeejtő, hiszen éppen a befejezetlenség művészetéről igyekezett, ha tétován és bizonytalanul is, írni. 

Ugyanakkor, ha szemlélődő módon viszonyulunk mindahhez, amit olvasunk róla, vagy a képek láttán megérint, mégis megragadható a mélysége a bölcsessége. 

Babarczy Veronika

Facebook követőink figyelmébe

Ha szeretnétek látni minden posztot a Nem Art Decorról, akkor a következőt tegyétek meg a facebook technikai változtatása miatt:
1. a jobb felső sarokban lévő legördülő menüben kattintsatok a Hírfolyam beállításaira, majd az Elsőként megjelenő oldalak közül válasszátok ki a Nem Art Decort,
2. VAGY a Nem Art Decor Facebook oldalán található Követés gomb alatt kattintsatok a Megjelenítés elsőként gombra. Így a jövőben sem fogtok lemaradni rólunk!