62.JPG

Szeretem ezeket az épületeket. Korábban már szerepelt kettő is, egy délről, egy északról. Fáj a szívem az átalakításuk miatt, ugyanakkor tudom, ez a megmenekülésük is. Talán picit irigykedem... A most felfedezett toszkán kolostorban anya és lánya régi álmukat valósították meg, amikor helyreállították és otthonukká alakították a 16. századi épületet. Egyébként teljesen elképesztő, amit ez a két nő művelt...!

A mama, Holly Lueders, aki New York-i tervező, sokáig minden évben visszatért Görögországba, miután először 18 évesen tanult az országban. Egy álmatag kisvárosban nőtt fel Missouriban, ahol ő és családja mindent maguknak készített el, amire csak szükségük volt. Ez volt az alapképzés... A Columbia Egyetemen művészettörténetet és régészetet tanult, később Athénban folytatta a tanulmányait.

– Görögországban egy ősi világot kerestem – magyarázza. Valójában számára a múlt máig jelen van. Tizenéves kora óta gyűjtötte és viselte az antik görög hagyományt követő ruhákat, és erre az alapra építette saját divatmárkáját is New Yorkban, amit a klasszikus szobrászat ihletett. Amikor már három gyerek anyukája volt, Patmos-szigetén töltötték a nyarakat, miközben két házat állítottak helyre, amelyeket még a hetvenes években vásárolt. Ez az a fajta felújítás volt, ahol, ha bizánci mozaikpadlóra volt szükség, maguk elkészítették maguknak. 

Holly 2000-ben Olaszországban kezdett házat keresni, ahol mindig is élni akart. A legfiatalabb lánya, a 18 éves Venetia osztozott anyja régi házak iránti szenvedélyében, és vállalkozott rá, hogy részt vesz az új projektben. – Azt hittem, hogy csak néhány évig tart majd – mondja Venetia. – De valójában sokkal hosszabb időt vett igénybe. Összesen 10 évig dolgoztak együtt a házon.
Holly és Venetia egy érintetlen és olcsó házat keresett Olaszországban. Végül 2006-ban egy barátjuk beszélt nekik egy elhagyatott ferences kolostorról, Pitigliano kis középkori dombvárosán kívül, Toszkánában. Azt feltételezik, hogy a firenzei építész, Antonio da Sangallo, a fiatalabb tervezte, aki a római Palazzo Farnese-t és a Villa Madamát is jegyzi.

Holly így emlékszik vissza az első látogatásukra a 60 éve lakatlan kolostorba. – Késő nyár volt, a föld száraz, sehol egy fa. Az épületben nem voltak üvegek az ablakokon, sem a folyóvíz, sem elektromosság. Ők tökéletesnek találták!. – Mindkettőnknek ugyanaz volt az érzése, hogy olyasmit találtunk, ami minden képzeletünket felülmúlja – tette hozzá Venetia.

Miután megvették, azonnal oda is költöztek (Ezt jó tudni, hogy van más ilyen örült is, nem csak én! – a szerk.). Jó darabig csak két szobát használtak, még akkor is, amikor Holly barátja látogatóba jött. A kutyák pedig bőröndökben aludtak a kandallóban. Holly talált egy 1522-es rajzot az Uffizi levéltárban, amelyből kiderült, hogyan helyezte el Da Sangallo az eredeti falakat. Az épület eredeti változata magasabbnak és karcsúbbnak tűnt, arányaiban pedig elegánsabbnak.

A tervezési engedélyre várva Holly és Venetia a 26 hektáros(!) kertben kezdtek el dolgozni. Koncentrikus levendula gyűrűket ültettek az ősöreg fügefa körül, rózsákat a kolostorban és a külső udvaron, valamint ciprus és olajfákat. Végül megkezdődött a ház renoválása, ahol a saját projektmenedzsereik lettek, ők állították össze a vállalkozók csapatait és együtt is dolgoztak velük.

Céljuk nem a ház eredeti állapotának helyreállítása volt, hanem megtalálni az eredeti jellegét. Eltüntettek mindent, ami az elmúlt 100 évben készült. – A szépség sokkal fontosabb volt, mint bármely más kényelem – fogalmaz Holly. Az internet felbecsülhetetlen értékűnek bizonyult, amikor az után kutattak, miként telepíthetnék vissza a zuzmókat az újonnan elkészült vakolatra. Venetia talált egy online receptet, élő joghurt főzésére, amelyet két napig főztek, majd öntözőcsővel permetezték a falakra.

A házba előszoba helyett az ún. tinaión keresztül vezet az út, ahol a szerzetesek hagyományosan a bort tárolták hatalmas edényekben, és úgy, ahogy volt, ott hagyták, mintha csak tegnap használták volna utoljára.

1.jpg

Holly a saját lakberendezési stílusát így jellemzi: Lényegében minden szobának minél több helyet kell biztosítania ahhoz, hogy az emberek kényelmesen elfekhessenek bennük. Stílusának egyéb jellemzői közé tartozik a kis mosogatók elhelyezése mindenütt, amelyek kényelmesen megkönnyítik a virágkötést. A konyhában azonban előnyben részesíti a tágas, fafedélű medencét, hogy „elrejtse az edényeket, amíg valaki más meg nem csinálja a mosogatást”.

Venetia hálószobája a földszinten van, ahol a sötétkamra, a kemence és a kertre nyíló folyosó is megtalálható. Az emeleten 10 hálószoba (korábban szerzetes cellák), 9 fürdőszoba, egy nappali és egy stúdió található. Lévén maguk is az Arts&Crafts mozgalom nagy támogatói, Holly és Venetia a tárgyak nagy részét, kerámiákat, bútorok maguk készítették. Venetia még az egyik fürdőszoba mennyezetét is lefestette, a hátán fekve, állványról.

Végül, ez a felújítás is befejeződött, a kolostor elkészült. Holly levendulaolajat állít elő saját növényeiből, és különböző, egzotikus elvonulásokat szervez, amelyeket „érzékeknek adózó origaként” ír le, valamint olyan gyakorlati workshopokat szervez, mint a fenntartható, földalapú építészet. Venetia egy kortárs görög belsőépítészetről szóló fotókönyvön dolgozik, eközben Athénban helyreállít egy házat.

anya_lanya.JPG

Mindketten csodálatos élményként emlékeznek a felújításal eltöltött évekre, a kolostorban.
– Minden alkalommal meglepődöm, amikor kinyitok egy csapot, és folyik belőle a forró víz – viccelődik Venetia. – Kétségtelenül pozitív tapasztalat volt. Anyám egy karrierjét építő nő volt, ez a projekt számunkra lehetőség volt, hogy bepótoljuk a sok nem együtt töltött időt. – Erős személyiségek vagyunk mindketten, és sok konfliktusba keveredtünk a felújítás alatt – emlékszik vissza Holly. – De el kell ismernem, hogy a legjobb ötletek többsége Venetia fejéből pattant ki.

Ha kicsit zsúfoltnak találom is a tereket, lenyűgöz, hogy ez a két nő mit hozott ki abból a romból, amely hatvan éven át, szép lassan, az enyészet felé tartott.

Babarczy Veronika (Simon Watson cikke nyomán)
forrás: House&Garden

51.JPG