imgp4312.JPG

Hogy lesz egy leharcolt, kopott fa hintalóból, menő skandináv Dala lovacska? Mindjárt elmesélem, de előtte egy kis visszatekintés... A Dala Svédország egyik leginkább ismert jelképe, Dalarna megyéből származik, nem meglepő módon innen kapta nevét is. Már az 1600-as években is készítettek fából kis játéklovakat, hagyományosan pirosra festették, zöld, sárga, fehér motívumokkal díszítették. Mind a mai napig nagyon népszerű és már nem csak Skandináviában hódít.

img_20180829_135110.jpg

Mire eljutottam odáig, hogy a gyerekek hintalova végre új külsőt kapjon, már egyértelmű volt, hogy a Dala ló lesz a fő motívuma. A hagyományos (piros-zöld-fehér) színkombináció helyett a mai skandináv stílusnak megfelelően kék, mustársárga, narancssárga és fehér színeket használtam.

swedish-dala-ornament.jpg

Mivel a hagyományos skandináv motívumvilágban megtalálhatók a magyar népies virágmotívumokhoz hasonló ornamentikák, magyaros stencilmintát kerestem a díszítéshez. A mywall-nál egy meglévő tradicionális magyar mintát a kérésemre “skandinávosítottak”, a középen lévő madarakat Dala lóra cserélték – ezzel stencileztem a mintát a hintaló minden oldalára.

Festés előtt persze elemeire szedtem szét, finoman átcsiszoltam, tisztítottam, az alapszínnel lefestettem az elemeket. Ezután a mintát színenként festettem úgy, hogy a stencilen ragasztószalaggal kimaszkoltam azokat a motívumokat, amelyeket másik színnel szerettem volna festeni.

Az eredmény színes, vidám lovacska lett, ez az átfestés is bizonyítja, hogy néhány színnel és egy jól megválasztott mintával mekkora változást lehet elérni egy átlagos tárgynál is.

szöveg és fotó: Erényi Zsuzsi