Az építészeti szépséget kutató, a megismerését segítő sorozatunk egy kicsit elakadt, de alapos okkal. De hagyom a magyarázkodást a szerzőre, Kara László építészre.
Hosszú szünet után jelentkezem az előző építészeti szépséget kutató cikk óta. Most tudtam újra egeret ragadni, ennek több oka is van: megszületett Dóri lányunk a két nagyobb fiút követve, ezzel együtt nyilvánvalóvá vált, hogy eddigi lakásunk szűkös öt embernek. Így vettünk egy igazi lehasznált, de jó adottságú lakást, aminek felújítása folyamatban van, a tanulságokat nem fogom elhallgatni. És legnagyobb fiúnk iskolás lesz szeptembertől, a többlépcsős sportfelvételire való készülés szintén az okok között szerepel.
A Csobánc legszebb kétszintes pincéi egymás testvérei
Ott hagytuk abba legutóbbi fejezetünkben, hogy kimondtuk az első állításunkat az építészeti szépségről. Nevezetesen, hogy a szépség őszinte.
Ezekre az állításokra azért lesz szükségünk, hogy egyrészt ne gondoljuk, a szépség szubjektív, másrészt, hogy meg tudjunk vizsgálni egy házat ezek alapján a pontok alapján, és megkönnyebbítsék az értékítéletünket.
A második állításunk: a szép a helyén van.
Egy ház sosem áll önmagában, ha más házak nem is veszik körül, a természeti táj, szűkebb és tágabb környezete építészeti kontextusba helyezik.
A szép ház tehát megérti a hely szellemét (genius loci), és igazodik hozzá, válaszol rá.
Ezért a legjobb tanács, ami adható egy építtetőnek, de építésznek is, mielőtt egy ház tervezésébe fognak, hogy minél több időt töltsenek a helyszín alapos bejárásával. Ilyenkor van arra lehetőség, hogy a helyszín jellegzetes karakterét megismerjük, a követendő példákat összegyűjtsük, vagy a hely műemlék épületeit meglátogassuk.
Nagyon sokszor találunk szép követendő példákat ilyenkor, amelyek megoldásaikkal, viselkedésükkel nagyban segítik a tervezés folyamatát.
A hely szellemének ismerője a Csobáncon
Nagyon fontos ez az állítás, jelenlegi egyedieskedést, másságot bálványozó világunkban. Egy kórus akkor szól szépen, ha egyik énekes hangját sem lehet kihallani, hanem együtt zeng a hangjuk. Így van ez a házakkal is.
A hely és a népi építészet ismeretének hiánya, és ügyetlen mímelése
Alkalmazkodni nem is akarás
Teljes félreértés
Nyilván kellenek szólisták is, de szólista csak nagy tehetséggel lehet valaki, és nem kell belőlük sok. A Csobáncon például a kápolna ilyen szólista, de ennek megfelelően igényes épület és természetesen funkciója is alátámasztja különbözőségét.
Szólista a Csobáncon
Borzasztó ronda és faragatlan tud lenni, ha egymást túlharsogó, csicsás házak sokasága kerül össze.
Az egyszerű, de azonos tömegű házak ugyanakkor gyönyörű összképet, faluképet alkotnak.
A szépet tehát csak összefüggéseiben és saját környezetében lehet megítélni.
Fertőszéplak: egységben az erő
Fotó: a Szerző