04.JPG

Ki ne rajongana az ódon, sokfiókos szekrényekért? Ezeknek a bútoroknak múltjuk, történetük van. Patikaszereket, szerszámokat, régi térképeket őriztek bennük. A masszív, tömörfa, sokfiókos szekrények sokunk kedvencei és nagyon keresettek lettek manapság. Én is régóta szerettem volna egyet, de tudatosan soha nem kerestem, arra vártam, hogy a szekrény találjon rám...Viszonylag sok régiséggel és bútorral foglalkozó oldalt követek, mindig végignézem az aktuális kínálatot, még akkor is, ha éppen nem szeretnék bútort vásárolni. Egy ilyen alkalommal találtam rá A (nagybetűs) szekrényre. A képen egy bezárt iskolából megmentett, lepke preparátumokat rejtő, több, mint 100 éves, kopott szekrény volt. Onnantól kezdve, hogy megláttam, többször visszatértem az oldalra, hogy megnézzem, megvan-e még, nem tudtam szabadul a „kell ez a szekrény” gondolattól (a hozzám hasonló fanatikusok biztos tudják, miről beszélek :), így pár üzenetváltás után megérkezett a bútor (immár lepkék nélkül, mert őket szállítás előtt eltávolították a fiókokból).

Maga a felújítás a kellemetlenebb részekkel kezdődött. A fiókokba beivódott a preparátumok dohos szaga, aljukban pedig 100 éves ragasztó-, parafa- és újságpapír maradványok voltak, ezeket először kaparással, csiszolással eltávolítottam mind a 12 fiókból. Tisztításként ecetes vízzel átmostam és napokig szellőzettem őket, hogy a szag eltűnjön. A fiókok leemelhető keretéből kiszedtem az üvegtáblákat, a megmaradt kereteket pedig letisztítottam, csiszoltam és ragasztással rögzítettem a fiók alsó részéhez. Mivel a fiókok alja vékony rétegelt lemezből készült, mindegyikbe vágattam egy újabb lemezt és erősítésként beragasztottam. Ezek után a több rétegű barna és fekete zománcfestéket kellett eltávolítani a szekrény oldalairól és a fiókelőlapokról, hőlégfúvóval és csiszolással végre megfelelő alapot kaptam a festéshez.

10.jpg

Szerettem volna, ha felújítás után is emlékeznénk az eredeti funkcióra, ezért döntöttem mintaként a lepke és a szitakötő mellett. Mint minden felújításnál, ha megvan az ötlet, hogy milyen legyen az adott bútor, festés előtt minden alkalommal kutatok, inspirálódom. Ennél a mintánál régi rovar illusztrációkat, grafikai metszeteket nézegettem és gyűjtöttem magamnak, ezek alapján és a hatásukra körvonalazódott a végleges minta.

A szekrény vázát napsárga színnel festettem, a tetejére hamuszürke festék került. A fiókokat türkiz zölddel alapoztam, majd szürkével fedtem és a felső előlapokon visszacsiszoltam, hogy néhol előtűnjön a türkiz szín. Erre került a lepke- és szitakötő minta: ceruzával felvázoltam a kontúrokat, amit vékony ecsettel, világosszürke festékkel festettem, végül a megszáradt mintát finoman visszacsiszoltam és minden felületet matt lakkal zártam.

Az épen maradt üveglapok közül kettőt felhasználtam – igazi lepkék helyett színes lepke illusztrációk kerültek az üvegek közé. A képeket lézernyomtatóval kinyomtattam, kivágtam és elrendeztem az egyik üveglapon és színes nyomatokhoz alkalmazható pasztával transzferáltam. Végül már csak a két üveget kellett összeragasztani, hogy a lepkéim az üveglapok közé kerüljenek.
Ha eddig csak egyszer is megfordult a fejetekben, hogy szerezzetek egy régi sokfiókos szekrényt, tegyétek meg! Úgy gondolom, ezek a fajta bútorok tényleg megérdemlik, hogy megmentsük őket és még sok-sok évig őrizzék történeteiket! 

Erényi Zsuzsi

 

Facebook követőink figyelmébe

Ha szeretnétek látni minden posztot a Nem Art Decorról, akkor a következőt tegyétek meg a facebook technikai változtatása miatt:
1. a jobb felső sarokban lévő legördülő menüben kattintsatok a Hírfolyam beállításaira, majd az Elsőként megjelenő oldalak közül válasszátok ki a Nem Art Decort,
2. VAGY a Nem Art Decor Facebook oldalán található Követés gomb alatt kattintsatok a Megjelenítés elsőként gombra. Így a jövőben sem fogtok lemaradni rólunk!