nad_ruhafestes_v-135504.jpg
Meleg nyári napokon ideális elfoglaltság, de gyakorlatilag bármikorra időzíthető egy kis textilfestés. 

Úgy kezdődött, hogy megígértem a férjemnek, varrok egy körpárnát a székére. Az anyaggyűjteményemben nem találtam olyan mintát, ami tetszett volna, és illik a konyhánkhoz, így festettem egyet. Bevallom, a párnavarrás inkább csak jó apropó volt arra, hogy kipróbáljak pár textilfestő technikát.

Régebben festettem pólókat viasszal, és egy ideje újra foglalkoztat, hogy milyen zseniális dolgokat lehet összehozni egy fazék festékes vízzel. Szóval a párnavarrás inkább egy újabb kísérletezés volt. A remek és jól bevált örökszavatos Columbus festékből pedig volt itthon (ezer éves) fekete és türkiz.

nad_ruhafestes_v-1.jpg

Csíkok

Az első anyagdarabot, amit már kör alakúra szabtam, egy konzervdoboz segítségével festettem meg. Úgy készültek a csíkjai, hogy a dobozra csavart anyagot nagyon szorosan körbetekertem zsineggel. Annyira volt szoros, hogy a tekeréseket még tudjam mozgatni, azaz egymásba tolni. Így tettem festékbe, és amikor levettem a zsineget, csíkokat adott ki az a rész, ahol elkötöttem és nem érte festék az anyagomat. 

A nyári melegben pillanatok alatt megszáradt az anyag és gyorsan meg is varrtam belőle a párnahuzatot. Nagyon érdekes lett, ahogyan még a zsineg is mintázata visszaköszön az anyagon, érdemes ezt is kihasználni.

Körök

A következő motívum már kicsit bonyolultabban készült. De pusztán csak az előkészületek jelentettek többletet, azért nagyon gyorsan megvolt ez is.
Az anyagon ceruzával bejelöltem, hol legyenek majd a körmotívumok, majd parafadugókat kötöttem be ezekhez a jelölésekhez az anyagba. Így mártva az anyagot a festékbe a dugó körüli kötözés szintén fehér maradt. A dugó azért kell, hogy egyforma legyen a körök mérete.

nad_ruhafestes_v-101451.jpg

Még egy anyagdarabot elkötöttem zsineggel. Félbe hajtottam, összetekertem és kötöztem. Ezen a mintán még dolgozni kell, de konyharuhának vagy kéztörlőnek így is remek lesz.

Krumplinyomda

Ezt a technikát szinte minden magyar suliban "tanítják", szerintem ti is kipróbáltátok anno. Csakhogy nem kell kisiskolásnak gondolni, mert egyszerűbb textilfestéseknél nyugodtan bevethető. Nem szabályos, nem tökéletes, de ettől még lehet bájos. 
Egy régi, semmire sem használt hosszú, nyersvászon anyagomat dobtam türkiz színű lébe. Érdekes fáradt színe lett, ami nagyon tetszik. Erre nyomtattam kék négyzeteket és sötét türkiz kereszteket. 

Mindezen technikák gyors, és némi gyakorlás után látványos eredményeket produkálnak, és akár gyerekekkel is izgalmas kaland lehet egy meleg vagy esős szombaton. Jó kísérletezést kívánok nektek is!

szöveg és fotó: Babarczy Veronika