Említettem már, hogy most fedeztem fel magamnak és mennyire elbűvölt a papír (itt és itt). És talán utaltam arra is, hogy idén megpróbálom minden régóta halogatott ötletemet kipróbálni. Ilyen a papírmasé (hamarosan!) és a decoupage. A műfaj egyelőre a dobozaim megmentése miatt érdekel. 

Jelentem, máris kipróbáltam, még az ünnepi hangulatban.

Nem nagy dolog, és mégis. Éppen ez benne a jó. Egy elunt régi süteményes fémdobozt öltöztettem íly módon új ruhába, nagyon rövid idő alatt.Használati tárgyak esetében is tök jó kis projekt, ajándéknak meg pláne. (Fotózni akkor kezdtem, amikor a doboz alsó része már készen volt, de a lényeget így is látjátok majd.)

doboztapeta_nad-2478.jpg

Mire lesz szükségünk?
decoupage papír (a Mammut 1-ben vettem a moziszinti hobby boltban)
vonalzó
– szabó mérőszalag (de kör esetén átmérővel is számolhatunk kerületet)
olló
nagy ecset
ragasztó (nekem Plextolt ajánlott egy könyvkötő, de decoupage ragasztó is jó – utóbbi előnye, hogy rögtön a lakkozást is megoldjuk vele) 

doboztapeta_nad-2477.jpg

doboztapeta_nad-2475.jpg

A doboz alja pofon egyszerű volt, kivágtam egy papírcsíkot (némi ráhagyással, hogy kicsit rátakarjon az egyik a másikra), és kis lépésekben – ecsettel vékonyan bekentem a papírt és a fémet egy kis szakaszon és ragasztottam. Ezt addig ismételtem türelmesen, amíg körbeértem. Amire figyelni kell: profi legyen az illesztés, és egyszerre kell szaporán dolgozni a ragasztó miatt – aránylag gyorsan szárad – és pontosan, figyelmesen.

Érdemes nagyobb ráhagyással dolgozni, így, amikor körbeérünk a ragasztással, szépen alakíthatjuk ki a minta illeszkedését.
Nem feltétlenül kell így csinálni, de én úgy döntöttem, hogy egy sávot meghagyok az eredeti kék színnel. Ezt leginkább abból a megfontolásból tettem, hogy itt ütközik a fedél és a doboz, ezért ez a sáv erősebb igénybevételnek van kitéve. ha a papírom addig felérne, ott hamarabb tönkremegy, megkopik, foszlik. A kék és az arany amúgy sem mutatnak rosszul.

A doboztető kicsivel bonyolultabb. 
Tök jó kis papírt találtam ehhez a munkához, adta magát, hogy a doboztetőn a pípr másik oldalát használjam.

doboztapeta_nad-2479.jpg

Először körberajzoltam a tetőt, kellő ráhagyással. De nem gond, ha marad egy kis rés. 
Kivágtam a kört, és az eredeti körforma egy kis sávját bekentem ragasztóval. Vele együtt a fedél egy részét is. És úgy kezdtem felragasztani a papírt a fémre, mintha tapétáznék (bár, még sosem csináltam) – szép egyenletesen simogattam rá a papírt, hogy kinyomjam a levegőbuborékokat. Ha netán maradtak, akkor sincs vész, frissiben vissza is lehet szedni, vagy finoman meg lehet szúrni tűvel a papírt, kinyomni a levegőt, és odapasszírozni a még aktív ragasztóra.
A dobozom tetején van egy kis "meder", körbe a peremnél – lásd az alábbi fotón –, ennél nagyon ügyelni kellett. Ugyan szépen belesimult a papír, de száradás után néhol elengedte. Talán tovább kell simogatni, a teljes száradásig.

doboztapeta_nad-2485.jpg

A doboztető pereméhez érve kis bemetszéseket vágtam a papírba ollóval, hogy a túlfutó papírperemet be tudjam hajtani. Biztosan emlékeztek erre, szintén ovis "tananyag", miként kellett a hengerre fedelet készíteni. Az alábbi ábra szerint minden hasonló körkörös, íves forma illesztésekor hasonlóan kell eljárni eredeti: a köríven kívül futó sávba háromszögeket metszünk.

papirvagas.jpg

Amikor ezzel megvoltam, ismét lépésenként ráragasztottam a így keletkezett füleket a doboztető oldalára. Itt még nem olyan fontos a tökéletes fedés. 

doboztapeta_nad-2483.jpg
Ezután kivágtam egy újabb csíkot, ami a doboztető kerületére került, ezt is ráhagyással, a hosszát illetően. Ismét körberagasztottam, kis lépésenként, és szépen "megszerkesztettem" az illeszkedést ollóval. A geometrikus mintáknál igazán egyszerű ez is, nem kell agyonszerkeszteni a dolgot előre. 
Ez a csík lefedi a korábban képzett füleket, és szép egyenletes felületet ad.
Itt is figyelni kell, hogy pontos legyen a méret, ne lógjon túl, mert akkor könnyen tönkremegy a használat során. Inkább hajszálnyit keskenyebb legyen, mint maga a doboztető pereme. 

A hajtásoknál és illesztéseknél – amikor néhol finoman meg is húztam a papírt – lehetett érezni, hogy igazán jó minőségű anyaggal van dolgom: Grafiche Tassotti a márka. 

doboztapeta_nad-2484.jpg

Nem mértem pontosan, de a teljes művelet kevesebb mint egy órát vett igénybe. Viszont abszolút megérte a fáradságot, a végeredménnyel igazán elégedett vagyok.

doboztapeta_nad-2486.jpg

Gyorsan ki is próbáltam a dobozt, és bármilyen ünnepi asztal dísze lehet, de ajándékként sem maradnék vele szégyenben.
Hogy tetszik? Belevágnátok? 

kép és szöveg: Babarczy Veronika

doboztapeta_nad-2490.jpg

doboztapeta_nad-2492.jpg

doboztapeta_nad-2494.jpg

doboztapeta_nad-2502.jpg